– Det er en kjensgjerning at Nesodden Premium Aquavit har blitt en hit, rimer presidenten i NAV, Arne Neegaard.
Helt siden han under en fuktig samling med Petter Grøstad unnfanget ideen om en egen akevitt for kommunen, som skulle sendes med Nesoddbåten for å modnes, har salgskurven steget parallelt med promillen.
– Nesoddinger vil ha noe lokalt, og vi kan skilte med både eik fra Ruud gård, sisselrot fra Presteskjær og blæretang fra Bunnefjorden. Dette sørger vi for å markere litt ekstra når vi snart begynner utkjøringen av tredje tapning fra Det norske brenneri. Da kommer flaskene med en ny, lekker etikett med fyldig informasjon. Den er sort med preget gullskrift og har blitt et syn for guder, mener presidenten.
Nå er det ikke bare ny etikett som er på trappene. Foreningen har også noen andre planer i støpeskjeen.
– Det blir nyheter, men det er litt for tidlig å slippe dem. Men jeg er overbevist om at det er en nyhet mange her på halvøya vil trykke til sitt hjerte, for ikke å si fukte sin strupe med, gliser presidenten bredt.
Bilde: President Arne Neegaard i Nesoddens Akevittens Venner er fornøyd med utviklingen og har godt nytt på lager. Foto: Trond Folckersahm