Av Trond Folckersahm
– Du har sikkert sett ham bak rattet i en eller annen buss opp gjennom årene, lysluggen som vokste opp på Tangen som minstemann blant fem brødre. Nå er vel kanskje ikke minstemann den beste betegnelsen på Anders. Han har etter hvert vokst seg til en røslig kar som ser tilbake på oppveksten med glede.
– Det var greit å være yngst, men det ble jo en del bank da, smiler han muntert.
For smilet ligger alltid på lur hos Anders, som startet Nesodden Turbuss i 1995, og investerte i den først kjøredoningen i 1999.
– Jeg startet opp med et par busser. En liten og en stor. Det var ikke akkurat redskap av siste modell, så det ble mye mekking og reparasjoner. Men vi fikk det til å funke, forteller han.
Smalhans
Bakgrunnen som bilmekaniker var sikkert greit å ha med seg i den sammenhengen, og motorinteressen har fulgt Dammyr i alle år. Han har kjørt både NM og Nordisk i trial, og har til og med fått med seg to VM-runder i løpet av karrieren. Han har også vært en av ildsjelene i Nesodden trialklubb gjennom 30 år, og har rekruttert både egne barn og onkelbarn til sporten.
– Men det var ikke dette som utløste ideen med å startet Nesodden Turbuss, understreker han.
Men busselskap ble det, til tross for dårlig økonomi og et beskjedent antall kunder.
– Du kan si det var smalhans de første årene. Det første oppdraget fikk jeg da datteren Christina dro på leirskole med 7. klasse på Jaer skole til Fagerhøy i Gudbrandsdalen. Siden har det sakte men sikkert gått framover, og i dag har jeg en stor kundekrets og en bussflåte jeg kan være bekjent av og som jeg er stolt over. Bussene holder Euro 6 standard, og vi snakker store investeringer. Vi har valgt å prioritere miljø, selv om miljø viser seg å ikke bety så mye for kundene når det kommer til pris. Da vrakes miljøtanken til fordel for pris, påpeker Dammyr.
Mye i støpeskjeen
Nå består arbeidsdagene av turkjøring til forskjellige destinasjoner med foreninger, idrettslag, offentlige institusjoner og private bedrifter som passasjerer. Det blir også mye kjøring av buss for tog. Det står jo som kjent alltid et tog. Han har etter hvert også fått en fast stab med erfarne og dyktige sjåfører, og bedriften har i dag tre årsverk fordelt på seks ansatte.
– Vi har også et samarbeid med Treiders veteranbusser, så ønsker du å leie en av disse booker du gjennom Nesodden Turbuss. Vi kan også tilby bryllupskjøring med en staselig Caddilac cabriolet, forteller han.
Selv om bedriften per i dag fungerer godt, har Dammyr på ingen måte tenkt å hvile på laurbærene. Det er stadig nye planer i støpeskjeen.
– Vi har planer om ytterligere investeringer, og legge til rette for konkrete turforslag for foreninger og grupper. Her er det mange som vil ha mye å hente på et samarbeid med oss. Vi har også skaffet oss en mindre buss, en 21-seter, som kan benyttes til mindre grupper. Er det for eksempel en vennegjeng eller familie som skal til Drøbak eller andre steder for en feiring eller en familiesamling er dette et ypperlig alternativ. Gardermoenkjøring er også et alternativ. Med åtte passasjerer om bord kan vi ta turen uten at folk blir flådd. Noe som er tilfellet med en del andre transportalternativer, poengterer Dammyr, og legger til:
– Nå i førjulstiden må jeg også nevne turene våre til Sverige. Vi har en ny på gang 8. desember. Da er det tur til Strømstad og handling på Nordby-senteret. Et rimelig turalternativ med mulighet til å fylle både fryser og skap med godsaker til jul.
Bilde: Anders Dammyr har fått Nesodden Turbuss til å bli en lønnsom bedrift med en oppgradert flåte av busser i løpet av de 17 årene han har holdt på. Foto: Trond Folckersahm