Av Trond Folckersahm
– Jeg startet opp bedriften i 1989. I første omgang formidlet jeg jobber mellom produsent og kunde, men etter hvert begynte jeg å bygge opp en egen maskinpark. Etter hvert har den vokst seg ganske stor, og det har gitt oss muligheten til å takle de fleste oppgavene vi har fått opp gjennom årene. De har ikke vært få, og utfordringene har vært mange. Men vi løser dem takket være allsidighet og bred bakgrunn, forteller daglig leder Harald Schie, som i dag har seks fast ansatte og en omsetning på 8,5 millioner årlig.
At maskinparken har vokst seg stor opp gjennom årene, blir klart bevist når produksjonssjef Christian Friisk tar med Nesoddguiden på en omvisningstur i bedriften. I hvert eneste rom dukker det opp nye maskiner, den ene større enn den andre. En maskinpark som er i stand til å ta seg av så godt som alle typer oppdrag. En av maskinene kan trykke på gjenstander på opptil 50 millimeters tykkelse, en annen kan trykke på folie, tapeter, seil og banner i bredder opp til 320 centimeter. Dette er faktisk den første maskinen i sitt slag som er tatt i bruk i Europa. Enkelte av maskinene er automatisert, og kan styres fra en PC hvor som helt uten at noen er tilstede. En faktor som bidrar til å effektiviserer produksjonsprosessen.
Siste skudd på stammen er en lasergraveringsmaskin som kan gravere, prege og skjære ut særdeles detaljerte objekter med en nøyaktighet som er helt unik.
– Denne maskinen gir oss enda bedre forutsetninger til å utføre spesielle jobber. Her må jeg si at samarbeidet vårt med kunstnermiljøet på Nesodden har gitt oss mye kunnskap som har kommet godt med også i andre prosjekter. Kunstnerne vil ofte ha noe helt spesielt, og vår oppgave har da vært å løse det tekniske. Det er både moro og utfordrende og har gitt oss en erfaringsbase det knapt finnes maken til, mener Friisk.
Men Pro Shops kundebase består slett ikke bare av kunstnere og lokale bedrifter. De har jobber over hele Norge og hele Europa. Nå om dagen er en av primæroppgavene profileringen av en 4.000 kvm. stor butikk i Bergen der de skal levere alt av skilt, banner og alt annet som hører med i en butikk av denne dimensjonen.
– Vi har hatt profileringsoppdrag for Viking Redningstjeneste, har kledd inn hele Oslo Plaza i forbindelse med et event, og en lang rekke andre store oppdrag. Vi jobber selvsagt med dekor av biler og båter, lager skilt og egentlig er det bare fantasien som setter begrensning for hva vi kan utføre. Her er allsidigheten vår utslagsgivende. Så de som måtte ha en profileringsoppgave de ønsker å løse må bare ta kontakt med oss, oppfordrer Christian Friisk.
BILDE: Harald Schie (t.h.) og Christian Friisk har en klar oppfatning av at et bredt spekter av jobber har gitt dem en allsidighet man kanskje ikke finner maken til hos andre aktører i bransjen. Foto: Trond Folckersahm
Følger du linken under, kan du se bilder av noen av jobbene Pro Shop har utført. Foto: Pro Shop