Av Trond Folckersahm
Representanter fra byrådet og næringslivet i hovedstaden og irmaene Mahindra og Peugeot kom til Oslo for å snakke om testing av deletjenester for elektriske tohjulinger. Fra Peugeot Motorcycles kom Jacques Bonneville og fra Mahindra kom Wankankar Prakash. Han er administrerende direktør for Mahindra Two-wheelers Business, forteller avisen Vårt Oslo på sine nettsider.
Intensjonen bak møtet var å inngå et samarbeid om testing av delingstjenester av miljøvennlige tohjulinger i 2019, året da Oslo blir Europas miljøhovedstad.
Kommunen vil kjøre et pilotprosjekt og involvere næringslivet. Tanken er å samarbeide med næringslivet for å få til en større ordning, for eksempel noe som ligner ordningen med bysykler. Hvis dette kan gjennomføres i Oslo, vil andre byer rundt om i verden forsøke det samme.
Bysykkelordningen i Oslo har i løpet av de årene den har eksistert blitt en ubetinget suksess, og antallet sykler har stadig økt i antall. Men de store høydeforskjellene i byen har vært en utfordring for mange. Derfor vil et el-drevet framkomstmiddel være et godt alternativ.
For kortere avstander, en til fem kilometer, kan det være aktuelt å lage en tilsvarende ordning for elektriske sparkesykler.
Dersom ordningen blir gjennomført, vil den ikke berøre det allerede eksisterende kollektivnettet.
Foto: TU.no