Av Trond Folckersahm
– Dere vil få møte en musiker som har samarbeidet med en lang rekke topputøvere innen jazzens verden, som har deltatt på mange cd-er og i tillegg underviser ved jazzlinja på NTNU, innledet Amel Mahi, styremedlem i Nesodden Jazzklubb før hun slapp løs perkusjonisten på de drøyt 20 som hadde funnet veien til Galleri Vanntårnet på en sur og kald lørdagskveld.
Men høstmørket ble fort glemt da Haugerud inntok scenen og brakte publikum med seg inn i en verden av klang og rytmer der alle virkemidler ble tatt i bruk. Hender, trommestikker, klubber og ulike slaginstrumenter skapte en magisk stemning. De 50 minuttene konserten varte bare fløy unna etter hvert som publikum beveget seg inn i dette særegne, underlige og fengslende landskapet.
Men det var en konsert vel verdt å få med seg, og det er grunn til å berømme arrangørene for å ivareta også et så smalt, men absolutt opplevelsesrikt musikalsk innslag som viser den uendelige bredden som finnes i musikkens verden.
– Dette er ren improvisasjon der jeg bygger på lyd og klang iblandet rytmiske elementer. Sammen skaper dette en totalklang og elementene driver hverandre fram og inn i dette musikalske landskapet. Veien blir til mens man går, forteller Haugerud etter en vel gjennomført konsert, og legger til:
– Dessuten var det veldig flott å spille her i Galleri Vanntårnet. De buede veggene gir en helt annen respons på lyden enn et firkantet rom. Jeg hadde hørt om det i forkant, og gledet meg til å få spille her. Jeg må også få berømme de flotte teppene som er utstilt og pryder veggene. Det ga konserten noe ekstra, mener perkusjonisten.
En av dem som er raskt framme etter konserten for å sikre seg en cd fra perkusjonistens utvalg er Rolf Wibe.
– Dette var helt fantastisk. Innledningen der han benyttet hendene og lot dem raspe rundt på trommeskinnet og cymbalene som ble lagt på trommene og skapte et helt eget lydbilde. Dette var helt utrolig og vel verdt å få med seg, understreker Wibe.
Bilde: Tor Haugerud var utstyrt med en lang rekke slaginstrumenter og annet nødvendig utstyr for å skape det lydbildet han var ute etter. Foto: Trond Folckersahm.