Liflige gitartoner klinger mellom veggene i den lange korridoren i 1. etasje på Nesoddparken. Helt innerst står døra åpen. I et hjørne sitter innehaveren av Gitarrommet, Gunnar Fjellstad, med en Martin D-41 på fanget. Lang hestehale med gråstenk gir en indikasjon på 60-70-tallet og flower power. Slett ikke så dårlig gjettet. Oppvekst i bluesbyen Notodden og mange års fartstid i bandet Laber Bris var foranledningen til at han etter hvert havnet i musikkinstrumentbransjen. Et yrkesvalg han siden har holdt seg til, og fortsatt driver innenfor. Det mangler på ingen måte kunnskap om strengeinstrumenter. Denne karen kan du trygt henvende deg til om du har spørsmål om gitar. Trenger en reparasjon og oppgradering, eller kanskje er på jakt etter et nytt instrument.
– Joda, det har blitt sånn rundt 35 års fartstid i bransjen. Både som ansatt, med egne agenturer og også en periode som musikklærer. Det er helt greit å ha med seg i bagasjen i det jeg holder på med nå, mener han.
Inviterer til samspill
I utgangspunktet vurderte han å starte en fullsortiments musikkforretning, men valgte heller å satse på en mindre virksomhet på Nesodden, hvor han også bor.
– Jeg fant ut at det var behov for en som meg som kunne betjene lokalsamfunnet. Derfor satset jeg på Nesoddparken og det å bygge opp et kundegrunnlag. Det har jeg ikke angret på et sekund. Jeg trives veldig godt, og vi har et kjempefint miljø her i dette kulturnæringssenteret. Derfor har jeg blitt værende her. Kunne kanskje etablert meg i kjelleren hjemme, men det er godt å komme utenfor hjemmet også, mener han.
For det å drive utadvendt virksomhet, møte mennesker og kanskje invitere til en runde med samspill, er noe gitarkameraten trives godt med.
– De som kommer hit er jo så utrolig hyggelige. Det gir meg inspirasjon i hverdagen, smiler han lunt.
Mye for pengene
Mye av arbeidsdagen går med til reparasjoner. Ikke bare for lokalmiljøet. Det kommer også instrumenter langveisfra som trenger en oppgradering. Flere av importørene av instrumenter benytter også Fjellstad til reparasjoner. Ofte transport- og forsikringsskader.
Hvor grensen går for når det lønner seg å reparere eller kjøpe nytt er det ikke noen klar fasit på. Det er individuelt.
– Det avhenger selvsagt av verdien på instrumentet. Men er det et instrument en kunde har et spesielt og særlig godt forhold til, er det viktig for meg å yte, og da yter jeg ofte langt mer enn det jeg tar betalt for. Da kan jeg få til det meste, lover Fjellstad.
Kommer det en nybegynner innom som ønsker å kjøpe seg en gitar, er Gunnar heller ikke vond å be.
– Jeg forsøker heller å skaffe et godt instrument til en bra penge. En gitar som jeg kan stå inne for heller enn en billiggitar som verken gir spilleglede eller har noen kvalitetselementer, understreker han.
Foto: Trond Folckersahm