Av Trond Folckersahm
– Det er veldig hyggelig å kunne stille ut her i Nesoddparken, og det er ikke uten en viss respekt jeg gjør det. De som holder til her i huset er alle profesjonelle utøvende kulturarbeidere, så det er litt annerledes enn å åpne en hvilken som helst annen utstilling, mener kunstneren Lise Steingrim.
Strenge geometriske former i urbant bymiljø var det som møtte de rundt 40 som fant veien til Nesoddparken og utstillingsåpningen denne søndagen, der også et foredrag om arbeidene av kunstneren selv sto på programmet.
– I mitt siste maleriprosjekt har jeg beveget meg fra skog og trær til urbane bygninger med moderne arkitektur og fasader. Som kunstner tiltrekkes jeg av en type visuell orden som innebefatter geometriske former, konstruksjoner og forenklinger. Den modernistiske formen i maleriene mine kan sees som et uttrykk for dette, forteller Steingrim.
Vakkert og geometrisk
Hun er imponert over hvor vakre disse bygningene i stål, betong og glass er når de får riktig belysning, og lys og skygge reflekteres i glassfasaden og skaper en helt ny verden.
– Minimalisme og geometri har siden studietiden fascinert meg og preget mitt arbeid. De geometriske grunnformene har vært viktige og det er derfor naturlig å studere arkitekturen i miljøet rundt meg, påpeker hun, og legger til:
– Høyspentmaster, leksikoninspirerte objekter og trær har blitt byttet ut med store moderne bygninger eller urbane bygårder. Objektene blir først fotografert og siden overført til lerret. I denne prosessen kommer et behov for reduksjon og spissing, for å oppnå et minimalistisk formspråk. Vinkler og komposisjon er en viktig del av denne prosessen. Et av målene i mine arbeid er å få betrakteren til å observere utsnitt fra hverdagslige omgivelser. Jeg tillater meg derfor å endre stemning ved farger, skygger og lys for å tydeliggjøre dette.
Ville ha det
Daglig leder i Nesoddparken, Marianne Gathe, er også særdeles fornøyd med å ha fått opp denne utstillingen med Lise Steingrims arbeider.
– Hun er veldig god. Jeg kjente ikke så godt til arbeidene hennes fra tidligere, men hun er kjempedyktig og dette ville jeg ha, understreker Gathe.
Hun trekker linjene tilbake til 50-tallet, Gerhardsen-regjeringen og utbyggingen av etterkrigstidenes drabantbyer der det skulle bygges i høyden og med store friarealer rundt. En periode som også hentet inspirasjon fra mellomkrigstidens funksjonalisme og Bauhaus-miljøet, som var en høyskole for formgivning som hadde sitt utspring i Tyskland i 1919, og som eksisterte fram til nazistene stengte den i 1933.
– Det å ha en utstilling av så høy kvalitet som denne, er med på å løfte opp både utstillingsrommet og hele Nesoddparken. Jeg vil anbefale alle som ønsker å komme innom for å oppleve dette. Vi har åpent på søndagene, og da har også Annas Hybel ansvaret for kafeen her. Siste mulighet er 7. april, så benytt anledningen, anbefaler Marianne Gathe.
Bilde: Lise Steingrim t.v. og Marianne Gathe er begge godt fornøyd med utstillingen som henger i Nesoddparken fram til 7. april. Foto: Trond Folckersahm