Prestisjepris tildelt Geir Johnson

Av Trond Folckersahm

Nesoddingen Geir Johnson ble nylig tildelt ”TONOs formidlerpris 2016”, en prestisjetung og høythengende pris som Johnsons eget fagmiljø, Norsk Komponistforening (NKF) og Norsk komponist- og tekstforfatterforening (NOPA), står bak.

Tildelingen skjedde under en julekonsert med ”Music for a while” på Parkteateret, til en både overrasket og overveldet prisvinner.

– Dette var overhodet ikke i mine tanker. Det kom som en stor overraskelse, og er noe jeg overhodet ikke hadde drømt om. Jeg setter denne prisen utrolig høyt, fordi det er en pris hele fagmiljøet står bak. Man blir takket av sine egne, og det er kanskje det største man kan oppnå, sier prisvinneren til Nesoddguiden.no.

Johnson føyer seg gjennom tildelingen inn i et celebert musikalsk selskap. Blant de tidligere prisvinnerne finner vi blant andre tyske Manfred Eicher, musikkprodusenten og mannen bak plateselskapet ECM, som har bidratt til å løfte fram noen av jazzens absolutt største stjerner. Også hiphop-ens ”Gudfar” i Norge Tommy Tee, har blitt beæret med denne prisen.

Mangefasettert

Johnson får prisen som formidler, men er også i høyeste grad komponist selv. I juryens begrunnelse heter det blant annet:

«Juryen har i år samlet seg om en person som helt siden 1980-tallet har vært en utrettelig stimulans for norske komponister og musikere. Geir Johnson er en kulturell entreprenørtype som har engasjert seg på mange fronter. Ikke minst har han sett den nye musikkens behov for at noen brøytet plass for den i det etablerte kulturlivet. Hans aktivitet kan spores tilbake til studentmiljøet i Bergen. I denne byen startet han festivalen Music Factory tidlig på 80-tallet, og deltok senere i etableringen av BIT20 Ensemble og Opera Vest.

Han har videre vært musikkoordinator ved Henie Onstad Kunstsenter, president i Landsforeningen Ny Musikk, initiativtaker bak ensemblet Cikada samt etableringen av nye samtidsmusikkfestivaler i Trondheim, Harstad og Stavanger. Ikke minst var han en av grunnleggerne av Ultima-festivalen, samt dennes direktør i ti år.

Johnsons formidling av norsk musikk har også manifestert seg gjennom artikler og forelesninger nasjonalt og internasjonalt. Han har vært redaktør for tidsskriftet Ballade og fast skribent og spaltist i Bergens Tidende, NRK P2, Klassekampen, Dagens Næringsliv og i Aftenposten. Han har utgitt bøker, og i tillegg har han selv en virksomhet som komponist.

Johnson har videre vært med å etablere Parkteatret Scene i Oslo, en viktig arena for det skapende musikkmiljøet i byen. I de senere årene har han engasjert seg som initiativtaker og kunstnerisk leder for Transposition, et norsk-vietnamesisk musikksamarbeid.

Å forsøke å ramse opp alle styreverv han har hatt i kulturinstitusjoner, samt alle de gangene han er blitt brukt som rådgiver der institusjoner skulle bygges opp, vil føre for langt.
Juryen mener at Geir Johnsons virksomhet har ført til at en stor mengde norsk musikk har fått vekstvilkår, er blitt realisert og har nådd ut et stort publikum. Han er en selvskreven mottaker av TONOs formidlerpris».

TONO er stolte over å kunne gi TONOs formidlerpris til Geir Johnson.

Startet ung

Men bak alle verv, priser og utmerkelser ligger det et langt musikalsk liv både som formidler og utøver til grunn for den posisjonen Geir Johnson har i dag. Både gregoriansk kormusikk, New Wave, synthrock og samtidsmusikk er ballast prisvinneren har med seg i den musikalske bagasjen, og veivalget ble gjort tidlig i livet.

– Jeg var med foreldrene mine på en konsert med gregoriansk kormusikk, og da bestemte jeg meg. Et slikt kor ville jeg være med i, forteller Johnson.

Håndskrevet egenformulert søknad – det var en av forutsetningene – ble sendt til Olavsguttene, og søknaden ble akseptert. Et år senere døde komponisten av dette koret, og Johnson fortsatte korkarrieren i Sct. Johannesguttene helt fram til han var 17 år.

– En fantastisk utfordrende periode. Det å være med på å oppføre tolvstemmers korverk på ti språk gir en god ballast både språklig og musikalsk, en periode jeg ikke ville vært foruten.

Han fikk også inn musikken via andre kilder. Foreldrene var bevisste på å gi barna musikalske opplevelser. I stedet for vanlige fødselsdagsselskap, ble han og broren tatt med på musikalske arrangementer når de fylte år. Konserter, opera eller musikaler.

Oppbrudd

Men det oppstod selvsagt en brytningsperiode i Geirs liv. Pop og rock lokket, Radio Lux var den første innfallsvinkelen, senere ble det Beatles, Emerson, Lake & Palmer, Tom Lehrer og John Lennon.

– En naturlig utvikling, og en utvidelse av min musikalske plattform, mener Johnson.

Senere ble det band – New Wave musikk – og Johnny Banan Band, en forløper til The Aller Værste. Turneer sto på programmet, og spesielt Vestlandet ble arena for bandet.
Parallelt var det studier i musikkvitenskap, filosofi og samfunnsfag.

– Det var en flott tid å være ung på. Jeg får si som antropologen Margaret Mead: ”De som var unge på slutten av 60-, begynnelsen av 70-tallet var unge på en måte ingen hadde vært unge på før».

Det var blant annet fantastisk å se hvordan norsk musikk, via jazzen den gangen, var i stand til å påvirke europeisk musikk.
For ikke å snakke om samtidsmusikken. Det å høre store verk som det må 100, kanskje 150 mennesker til for å bære fram er fantastisk.

En av de største musikalske opplevelsene jeg har hatt var da jeg var med på å framføre Arne Nordheims verk ”ECO”, som fikk Nordisk Råds musikkpris i 1975, en nesten utenomjordisk opplevelse, mener Johnson.

Ståsted

Nå er han altså beæret med ”TONOs Formidlerpris 2016” og kan se tilbake på en lang karriere som musikkformidler. Noe han har gjort seg en del tanker rundt.

– For det første vil jeg si at TONO er en fantastisk organisasjon. Den drives etter kommersielle prinsipper, men sørger for at kapitalen føres tilbake til kulturen. Noe som bidrar til nyskapning og ytterligere kreativ virksomhet.

Når det gjelder min posisjon som musikkformidlere begynte den med at jeg hørte mye musikk ute som aldri ble spilt i Norge, og som jeg ønsket å dele med et norsk publikum. Dette har vist seg å vekke interessen for å høre ”uhørt” musikk og musikk som framføres utenfor de store institusjonene i alternative fora, poengterer Johnson.

Hvor har du ditt musikalske ståsted i dag?

– Selvsagt i samtidsmusikken, men ellers er jeg ganske altetende. Kanye West er en artist som har laget veldig mye bra, dessuten hører jeg på eksperimentell jazz. Barokkmusikk ligger også hjertet nær, og Schubert og Rachmaninov. I det hele tatt setter jeg pris på kvalitetsmusikk uavhengig av sjanger. Stein Thorleif Bjella og Frida Ånnevik er også artister jeg setter pris på, avslutter Geir Johnson.

Foto: TONO