Det er en mangfoldig utstillingen med en stor bredde som publikum får anledning til å hygge seg med i tiden fram til 18. september.
De tre kunstnerne, Ingrid J. Ousland, Mari-Anne Roald og Kirsti Grotmol, har en lang kunstnerisk karriere bak seg, og de skriver om seg selv i forbindelse med utstillingen:
Kirsti Grotmol
«Jeg alltid har vært en nattevandrer. Da tenker drømmen i meg og blir til historier og bilder. Jeg jobber med nattens bilder. En magisk verden.
Å lage historier er å skape sin egen verden. Men også en måte å overleve på.
Som kvinnen i ”Tusen og en natt” som må fortelle en ny historie hver natt – for å få leve.
Jeg arbeider med å omskape fortellingene til et billeduttrykk. Finne mine indre landskaper.
En poetisk reise på flere plan.
Jeg er utdannet billedkunstner fra Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo og Kunstakademiet i Portugal. Jeg er også utdannet lektor og journalist.
Jeg har deltatt på rekke utstillinger i Norge og i utlandet bl.a. Kina, Japan, Russland, Australia og USA.
Jeg har hatt separat utstillinger på det Danske Instituttet i Athen og Nasjonalgalleriet i Sofia Bulgaria. Og jeg har arbeider i samlingen i Alexandria Biblioteket i Egypt.
I 2017 er jeg invitert til en internasjonal workshop i Japan
Jeg arbeider med maleri, skulptur, tegning, grafikk, foto, video, installasjon, håndlaget papir m.m..
Jeg har også vært litteratur og teateranmelder, redaktør i Profil og Kvinnejournalen og skrevet i Tegnerforbundets tidsskrift Numer i over 20 år.
Jeg har jobbet med teater og film, skrevet manus og regissert.
Min film «Nordlandspiken. Modell for Edvard Munch» er vist på Kunstfilmfestival i Montreal, på Pompidou sentret i Paris, og på Svensk TV2 og NRK . Filmen vises nå i Munchs museets daglige filmprogram».
Ingrid J. Ousland
«Utdannet ved Statens Kunst- og Håndverksskole og Philadelphia Museum School of art, USA, grafikk-studier i Paris og Oslo. Jeg abeider med kull og pastell, akrylmalerier og litografier og er nysgjerrig på hvor et bilde kan ende når hukommelsen bringer frem lagrede inntrykk – fra naturen, fra opplevelser som har satt spor. Være lydhør, lytte til seg selv og lytte til bildene som vil frem.
Debuterte på Høstutstillingen i 1955 og deltatt en rekke ganger der og på andre distriktsutstillinger og kollektiv- og gruppeutstillinger. Separatutstillinger bl.a. på Galleri Kampen, Oslo; Vanntårnet, Nesodden; Tegnerforbundet, Oslo; Kunstforeningene i Oslo, Ålesund, Haugesund m.m. Innkjøpt til Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Philadelphia Museum of Art, Norsk Kulturråd, Haugesund Billedgalleri, DnB, Norges Bank, Nesodden kommune. Har mottatt en rekke stipend, fra Fulbrightstipend i USA i 1955/56 til Statens Stipend til eldre fortjente kunstnere i 2012. Bor og arbeider på Nesodden».
Mari-Anne Roald
«I sommerutstillingen på Hellviktangen har jeg i mine arbeider forsøkt å se billedflaten igjennom fuglenes bevegelser og rytmer.
Jeg har hatt gleden av å bringe noe av stedet inn i maleriene ved hjelp av iaktakelser og opplevelser fra Ursvikbukta, der hvor jeg bor.
Her er det fint å få inspirasjon på grensen mellom natur og kunst, og alltid se skiftninger av vær og vind.
Bildene er bygget opp ved hjelp av papircollage på plate og teknikken er akvarell, akryl og pastell.
Bildene av dyrene er blitt inspirert av hulemaleriene. Her har jeg først arbeidet med voksstift i raske bevegelser for å få dynamikken frem, deretter malt med akvarell så voksen har skjøvet fargen bort på de stedene hvor formen har vært viktig å få frem».